Góry Avatara – Park Narodowy Zhangjiajie

W środkowych Chinach, w prowincji Hunan natura wytworzyła niezwykłe formacje skalne. Pionowe skały, porośnięte roślinnością, przy odpowiednich warunkach pogodowych wyglądają jakby unosiły się w chmurach. Obszar ten został objętym leśnym parkiem narodowym Zhangjiajie.

Wycieczka do tego miejsca była inspiracją dla reżysera Jamesa Camerona, który zachwycony widokami, przeniósł je na planetę Pandorę w filmowym hicie Avatar. Od tego czasu sam park nazywany jest Parkiem Avatara, a nawet jedna z gór dostała nową nazwę.

Jak dostać się do Parku Zhangjiajie

Nasz 14 dzień podróży po Chinach

Park nosi nazwę miasta Zhangjiajie i do tego miasta trzeba się najpierw udać. Posiada ono lotnisko, które jest dobrze skomunikowane z większymi miastami Chin. My przylecieliśmy z Szanghaju tylko w 2 i pół godziny. Po przybyciu do miasta warto odwiedzić położoną nieopodal górę Tianmen z jaskinią zwaną Bramą do nieba.

Park Avatara znajduje się 30km na północny wschód od Zhangjiajie. Znacznie lepiej jest przenocować w miejscowości Wulingyuan, w której znajduje się wschodnia brama parku. Umożliwia to wyruszenie na szlak z samego rana przed tłumem chińskich turystów.

Autobusy między dworcami obu miast kursują co parę minut, podróż trwa około 45min, a bilet kosztuje 20CNY (płaci się kierowcy). Wyzwaniem jest rozpoznanie odpowiedniego busa, szczególnie jeśli nie zna się języka mandaryńskiego. Pomocne były zdjęcia, które wisiały w naszym hostelu w Zhangjiajie, z zaznaczonymi nazwami miejscowości (Patrz zdjęcia poniżej).

Jeśli chcesz dojechać z Zhangjiajie od razu do Parku narodowego „Avatara”, to jest też i taka możliwość. W takim wypadku należy szukać autobusu jadącego do Zachodniej bramy parku.

Teren Parku Avatara i transport wewnątrz niego

Park obejmuje dość pokaźny obszar, który jest podzielony na regiony (Patrz mapki poniżej).

My mając tylko jeden dzień przeznaczony na park zdecydowaliśmy się na tylko 2 regiony: Yuanjiajie i Tianzi.

Ja park jeszcze dzieliłem na strefę wyższą i niższą. Wejścia znajdują się w strefie niższej, a największe atrakcje i punkty widokowe w strefie wyższej. Po parku kursują darmowe autobusy, które przewożą turystów z jednego regionu do drugiego, ale tylko w obrębie strefy niższej lub wyższej. Jeśli chcesz zmienić strefę musisz skorzystać z któregoś pieszego szlaku lub zapłacić za przejażdżkę kolejką linową lub windę.

My zaczęliśmy naszą przygodę w parku od wschodniej bramy. Byliśmy tam zaraz po godzinie 7 rano i już wtedy było tam dość dużo osób. Niestety z każdą godziną turystów było coraz więcej. Na szczęście większość z nich zwiedzała park w przeciwnym kierunku do naszego. W parku są 2 cenniki, na wysoki (1 marca – 30 listopada) i niski sezon (1 grudnia – do końca lutego). Jako że odwiedzaliśmy park w maju zapłaciliśmy po 248rmb za bilet wstępu. Dużo, ale bilety ważne są przez 4 kolejne dni, niestety nie ma biletów jednodniowych.

Po przekroczeniu bram parku ustawiliśmy się w kolejce do busa jadącego do windy Bailong.

Yuanjiajie Scenic Area

Yuanjiajie jest najbardziej popularnym regionem parku. To w nim znajdują się największe i najpopularniejsze atrakcje, takie jak: Bailong Elevator – najwyższa na świcie winda na świeżym powietrzu, Hallelujah Mountain – inaczej góra Avatara jak głosi jej nowa nazwa, czy The First Bridge Under Heaven – naturalny most między dwoma skałami po którym można się przejść.

Bailong Elevator

Winda Bailong jest najwyższą windą umiejscowioną na świeżym powietrzu na świecie. Umiejscowiona jest przy klifie skalnym i zabiera turystów 330metrów do góry w parę sekund. Do kabiny potrafi wejść nawet 50 osób, a przód jest wykonany w całości ze szkła. Warto zatem zająć miejsca z samego przodu by móc podziwiać zmieniający się krajobraz w zaledwie kilka sekund. Przejażdżka nią kosztowała nas 72rmb.

Góra Hallelujah – Góra Avatara

Góra ta, a raczej skalna kolumna jest największą atrakcją parku Zhangjiajie. Wysoka na 1080 metrów, patrząc z jednej strony zdaje się być bardzo wąska na dole i szersza przy szczycie. Dodając do tego klimatyczną mgłę, góra wydaje się lewitować w powietrzu – zupełnie jak na filmowej planecie Pandora. Nic dziwnego, że jej nazwa została już oficjalnie zmieniona na górę Avatara.

The First Bridge Under Heaven

Jest najwyższym naturalnym mostem na świecie. Na wysokości 357 metrów łączy 2 wierzchołki góry oddalone od siebie o 50 metrów.

Tianzi Mountains

Po skończeniu szlaku w regionie Yuanjiajie, złapaliśmy busik do regionu Tianzi. Po drodze wyskoczyliśmy jeszcze na małe oglądanie krajobrazów i ponownie złapaliśmy busa jadącego do głównych platform widokowych.

Region Tianzi jest popularny, bo jest położony dość wysoko przez co oferuje najlepsze warunki do oglądania okolicznych skalnych kolumn.

W tym miejscu już trafiliśmy na dużą ilość turystów i trzeba było się nieco przeciskać by dostać się do barierek. Region wokół głównych platform widokowych jest już tu bardziej zabudowany. Jest tu parę miejsc, gdzie można zjeść lunch, a nawet McDonald’s.

Jako że było już po południu, a chińskich turystów wciąż przybywało zastanawialiśmy, czy jest sens jechać w inne części parku. Uznaliśmy, że jak się sprężymy to zdążymy jeszcze skoczyć do pobliskiej jaskini, której wcześniej nie mieliśmy w planach, a o której dowiedzieliśmy się z innego bloga podróżniczego. Dlatego też skierowaliśmy się do busa jadącego do kolejki linowej Tianzi.

Tianzi Cablecar

Podobnie jak kolejki w Tianmen czy w Żółtych Górach, również i ta nie rozczarowała nas, jeśli chodzi o widoki. Naprawdę mieliśmy wrażenie, że znajdujemy się na innej planecie. Taka przyjemność kosztowała nas po 72rmb (tyle samo co winda). Na dole, widząc tłum ludzi czekających na wjazd kolejką, tylko się utwierdziliśmy w przekonaniu, że decyzja o opuszczeniu parku była słuszna. Z pod stacji skorzystaliśmy z busika, który zawiózł nas pod wschodnie wejście i w ten sposób zakończyliśmy naszą dość krótką wizytę w parku Avatara.

Inne regiony w Parku

Jeśli w przeciwieństwie do nas miałbyś/miałabyś więcej czasu to możesz odwiedzić również i inne ciekawe regiony i miejsca w parku m. in takie jak:

• Golden Whip Stream – 7km trasa piesza wzdłuż rzeki, między regionem Yuanjajie, a zachodnim wejściem do parku
  • Baofang Lake – rejs łódką po jeziorze
  • Yanjiajie Scenic Area – Mniej rozwinięta i przez to mniej turystyczna część parku.

Oraz masa innych platform widokowych i szlaków między wyższą, a niższą częścią parku.

Istnieje też ponoć możliwość zakwaterowania na terenie parku, gdyż obejmuje on także wioski, dzięki czemu można zobaczyć góry o świcie słońca.

Inne Atrakcje w okolicach Zhangjiajie

Po więcej ciekawostek o Chinach, w tym relację z mojej podróży po nich przejdź na stronę dedykowaną państwie środka.

Jeśli interesują cię także inne kierunki to zapraszam do przejrzenia innych moich wypraw, a także do śledzenia bloga.

Author

Cześć, nazywam się Łukasz i tworzę ten Blog Podróżniczy. Jest mi niezwykle miło Cię gościć. Jestem Cyfrowym Nomadem (Digital Nomad) czyli programistą i podróżnikiem w jednym. Mój zawód pozwala mi pojechać na drugi koniec świata i na co dzień tworzyć soft jako Full stack .NET Developer, a w weekend odwiedzać nowe miejsca i kraje. Mam nadzieję, że spodoba Ci się to co tutaj robię i będzie to przydatne. Po więcej informacji zapraszam do zakładki "O mnie".