Teneryfa – Największa z wysp Kanaryjskich, które pomimo, że leżą nieopodal północno-zachodnich wybrzeży Afryki, zaliczane są jako integralna część Hiszpanii i Unii Europejskiej. Powoduje to, że na Kanary zwane też wyspami szczęśliwymi możesz dostać się bez paszportu, legitymując się tylko dowodem osobistym.

Teneryfa nazywana jest małym kontynentem samym w sobie. Krajobraz północnej części wyspy, który jest górzysty i zielony zasadniczo różni się od suchego i pustynnego panującego na południu. Na środku wyspy natomiast można zobaczyć surowy krajobraz niczym z czerwonej planety.

Sezon tutaj trwa cały rok, a dość nie duża odległość od Europy czyni z wysp bardzo popularny kierunek wakacyjny w okresie europejskiej zimy, aby zażyć trochę witaminy D.

Podobnie zrobiliśmy i my, wraz z Justyną postanowiliśmy uciec jesiennej, polskiej pogodzie i pod koniec października udaliśmy się na Teneryfę

Playa de Las Teresitas

Jak dotrzeć na Teneryfę?

Na teneryfie są 2 lotniska: Południowe i północne. Większość lotów międzynarodowych i czarterowych jest obsługiwana przez lotnisko południowe. Jest ono nowsze i większe, a także leży bliżej głównych ośrodków turystycznych: Los Cristianos czy Costa Adeje.

Północne lotnisko obsługuje głównie loty między kontynentalną Hiszpanią i innymi wyspami archipelagu. Z niego zdecydowanie bliżej jest do Puerto de la Cruz czy stolicy wyspy – Santa Cruz.

Tenerife

Kiedy jechać na Teneryfę?

Tak naprawdę, każda pora roku jest dobra i sezon trwa tutaj cały rok. Wyspy Kanaryjskie charakteryzują się małymi różnicami temperatury w ciągu roku (podobnie jak Madera). Średnie temperatury zimą oscylują w okolicach 19 stopni, a latem 24. Szczyt sezonu przypada na miesiące letnie: Lipiec i Sierpień, dlatego, że w Europie trwają w tym czasie wakacje. Zimą może być utrudnione wejście na szczyt Teide bo o tej porze roku zazwyczaj jest on pokryty śniegiem, ale na wybrzeżu, w słoneczny dzień można bez problemu kąpać się w oceanie. W parku narodowym Teide, zawsze będzie chłodniej niż na wybrzeżu.

Gdzie mieszkać? Teneryfa północna czy południowa?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Na pewno podczas zimy na południu wyspy będzie cieplej niż w jej północnych rejonach. Choć nie znaczy, że jest tam zimno, jeśli dopisze pogoda to w Puerto de la Cruz można wykąpać się w oceanie nawet w sylwestra.

Ogólnie:

• Południe jest bardziej turystyczne, znajduje się tutaj więcej plaż i ogólnie rozumianej rozrywki turystycznej.
  • Północ jest spokojniejsza i trochę chłodniejsza od południa. Średnia opadów jest tutaj większa, przez co jest też bardziej zielono.

Tym razem poszliśmy na łatwiznę i wykupiliśmy lot + hotel + transfery z lotniska z biura podróży TUI. Zamieszkaliśmy na północy w Puerto de la Cruz w hotelu Eden. Taka przyjemność kosztowała nas 1585zł od osoby.

Puerto de la Cruz

Poruszanie się po wyspie

Transport publiczny nie jest bardzo rozwinięty na wyspie. Więc do wyboru są tylko wycieczki organizowane przez biura podróży i agencje lub wynajęcie samochodu. Zdecydowaliśmy się na to drugie.

Szczerze polecam wypożyczalnie Cicar (Cicar.com) – Nie jest wymagana karta kredytowa i płatność odbywa się w gotówce. W cenie jest pełne ubezpieczenie auta (Ktoś nam na parkingu przerysował trochę przód i nie miałem z tego powodu żadnych konsekwencji).

Jednym z moich marzeń było przejechanie się kabrioletem wzdłuż wybrzeża. Tak by je spełnić zarezerwowałem Fiata 124 Spider za 220 EUR na 6 dni. Jakież było zdziwienie, gdy zobaczyłem przy odbiorze, że dostarczono mi Abartha zamiast zamówionej wersji Fiata (Abarth – to marka, która tworzy podkręcone, sportowe wersje samochodów Fiata). Dostałem upgrade do wyższej wersji wartej 100 EUR więcej. Podczas pobytu zrobiliśmy nim 880km i wydaliśmy na paliwo 67,50 Euro, gdzie cena za litr oscylowała w okolicach 1 EUR.

Co warto zobaczyć na Teneryfie?

Przedstawię tutaj przykładowe atrakcje, które warto zobaczyć na Teneryfie. Pamiętaj, że lista jest stworzona na podstawie naszych własnych doświadczeń i z perspektywy osób nocujących w Puerto de la Cruz. Nie bój się modyfikować planów do swoich potrzeb lub ze względu na warunki atmosferyczne.

Trasę jaką pokonaliśmy, krok po kroku można zobaczyć w aplikacji Polarsteps:

Masca

Masca to mała wioska w zachodniej części wyspy. Malownicza sceneria w jakiej jest umiejscowiona przyciąga masę ludzi. Dla niektórych krajobraz kojarzy się nawet z Machu Piccu. Tutaj też rozpoczyna się szlak przez wąwóz Masca, który prowadzi aż do oceanu u podnóża Los Gigantes. Niestety w 2018 roku szlak ten był zamknięty, więc jedynie mogliśmy przyjechać samochodem na szczyt wioski i wrócić tą samą drogą. Droga jest bardzo kręta, wąska i stroma. Miejscami samochody muszą się prawie zatrzymywać by się minąć, a na niektórych fragmentach jest to praktycznie niemożliwe. Widoki po drodze również są niesamowite, szczególnie jak jedzie się samochodem bez dachu.

Los Gigantes

Los Gigantes (Olbrzymy) to wielkie prawie 600 metrowe klify w zachodniej części wyspy. To jak one są duże widać dopiero z morza. Oglądanie klifów często jest połączone z oglądaniem delfinów/waleni w ich środowisku naturalnym. Za około 2 godzinny rejs przyszło nam zapłacić 25 EUR od osoby. Wypłynęliśmy statkiem Nashira Uno z firmą Maritima Acantilados.

Gdy wąwóz Masca jest otwarty to można zostawić samochód w miasteczku Los Gigantes i kupić bilet na przejazd autobusem do Masca. Tam można zejść wąwozem aż do oceanu. Z punktu końcowego szlaku, statki zabierają turystów do miasteczka Los Gigantes płynąć wzdłuż klifów.

Teide National Park

Park Narodowy Teide to miejsce o surowym krajobrazie, niczym z księżyca lub czerwonej planety. Zajmuje on całą powierzchnię kaldery, powstałej po zapadnięciu się wulkanu na środku wyspy. Jej średnia wysokość to około 2000m n.p.m. Na samym środku kaldery znajduje się stożek Teide osiągający wysokość 3718m n.p.m. Można na niego się wspiąć pieszo lub skorzystać z kolejki linowej, która dowozi ludzi na wysokość 3555m n.p.m.

Teide reservation

Aby dostać się na sam szczyt potrzebne jest specjalne zezwolenie od władz parku narodowego. Takie pozwolenie jest darmowe, ale liczba odwiedzających jest limitowana do 200 dziennie. Pozwolenie jest wydana na jedną z 4 tur wejścia: 9-11, 11-13, 13-15, 15-17 po 50 pozwoleń na każdą turę. Pozwolenie zdobywa się online przez stronę internetową parku (https://www.reservasparquesnacionales.es/real/parquesnac/usu/html/Previo-inicio-reserva-oapn.aspx?cen=2&act=%201) radzę to robić z wyprzedzeniem, bo już na miesiąc wcześniej dostępna pula biletów jest wyczerpana. Wtedy zostaje nam już polować na okazję, gdy ktoś zrezygnuje.

Jeśli planujesz wjechać pod szczyt kolejką i udało Ci się zdobyć pozwolenie to jeszcze nie oznacza, że Ci się to uda. W sytuacja, gdy na górze wieje silny wiatr, kolejka jest zamykana ze względów bezpieczeństwa (aktualny stan działania kolejki można sprawdzić na stronie firmy ją obsługującej www.volcanoteide.com). Tak też było i w naszym przypadku. Gdy przyjechaliśmy pod kolejkę okazało się, że w tym dniu nie będzie kursować. Niestety nie byliśmy przygotowani na taką sytuację i na wspinaczkę w górę. W końcu do pokonania było prawie 2000m w górę. Szlak nie jest trudny, ale zajmuje trochę czasu i bez wystarczającej ilości wody i prowiantu woleliśmy nie ryzykować.

W takiej sytuacji pozwolenie na wejście na szczyt ważne jest przez maksymalnie 3 kolejne dni, aż do dnia, w którym kolejka zostanie otwarta ponownie. W naszym przypadku, także i następnego dnia kolejka nie działała, a że to był jeden z naszych ostatnich dni to mieliśmy inne plany na wyspie i ostatecznie nie dane nam było wejść na szczyt.

Park narodowy to nie tylko wulkan Teide, ale również niesamowite formacje skalne dookoła niego. Jest tu też zdecydowanie chłodniej niż na wybrzeżu.

Garachico Natural pools i Charco del Viento

Po nieudanej próbie dostania się na Teide zmieniliśmy nasze plany i pojechaliśmy na północ wyspy do miejscowości Garachico, gdzie znajdują się naturalne baseny. Lawa spływająca do oceanu uformowała się i zastygła w formacjach skalnych zamykając wodę w basenach.

Tutaj również szczęście nam nie dopisało. Baseny były zamknięte z powodu renowacji. Część ludzi jednak zignorowała policyjne taśmy i korzystała z kąpieli w tych basenach.

Droga jaką tutaj przyjechaliśmy z Teide była tak stroma, kręta i wąska, że nie wyobrażałem sobie wjeżdżania nią z powrotem pod górę. Droga na Masce przy niej to autostrada. Udaliśmy się więc dalej w kierunku wschodnim wzdłuż wybrzeża do innych basenów licząc, że będą one otwarte. W taki sposób dotarliśmy do Charco del Viento. Baseny zdecydowanie mniej popularny i aby do nich dotrzeć trzeba było przejechać drogami serwisowymi między plantacjami Bananów.

Nurkowanie w Los Cristianos

Nie umiesz pływać i nigdy nie nurkowałeś? Nic nie szkodzi my też nie, a jednak udało nam się zanurzyć na 8 metrów pod powierzchnię oceanu! To nie żart. Do nurkowania, nie jest potrzebna umiejętność pływania, wystarczy ruszać nogami. Przy pierwszym zejściu do wody jesteście obsługiwani przez opiekuna, który się wami opiekuje i reguluje poziom zanurzenia.

Skorzystaliśmy z usług polskiej firmy Diving Atlantis (divingatlantis-tenerife.com). Pakiet startowy zawiera zejście pod wodę z opiekunem na 20/40 minut i kosztuje 75/95 EUR od osoby. Dodatkowo za 25 EUR można kupić zdjęcia i filmy, które wykonuje dodatkowy nurek pod wodą. Nie ma problemu także z użyciem własnych kamer sportowych (GoPro/SJcam). Do wody schodzi się bezpośrednio z plaży usytuowanej obok biura. Czas liczony jest dopiero od momentu głębokiego zanurzenia. Wykupiliśmy pakiety 20 minutowe, ale od wejścia do wody do wyjścia z niej minęło jakieś 30 minut.

Pargue Natural de Anaga

Park narodowy Anaga to miejsce, gdzie można jeszcze zobaczyć las deszczowy, który przed przybyciem Hiszpanów na wyspę, porastał większą jej część. Park znajduje się we wschodniej części wyspy.

Zwiedzanie terenu Anagi warto zacząć od Centrum dla odwiedzających w Barrio Cruz Carmen (Centro de Visitantes, Parque Rural Anaga). Gdy uda Ci się w końcu znaleźć miejsce do zaparkowania samochodu, udaj się na krótki spacer po położonym nieopodal szlaku poprowadzonym przez las laurowy. Trasa szlaku nie jest długa i zajmuje około 45 minut.

Główna droga w parku jest poprowadzona przez jego sam środek i kończy się w miejscowości San Andreas w której leży plaża Las Teresitas. Po drodze, można zatrzymywać się malowniczych punktach widokowych i podziwiać piękno natury.

Playa de Las Teresitas

Playa de Las Teresitas jest chyba najbardziej rozpoznawalną plażą na całej teneryfie. Nie jest plażą naturalną. Została usypana z piasku przywiezionego tu z pustyni Sahary. Posiada też falochron, który powoduje, że woda jest spokojniejsza niż na innych plażach oraz zapobiega zabieraniu cennego piasku przez morze. O dziwo nie leży ona w południowo-zachodniej części jak większość popularnych plaż, a na wschód od stolicy wyspy, Santa Cruz De Tenerife.

Nad plażą góruje punkt widokowy, z którego jest widok na całą plażę. Punkt teoretycznie jest zamknięty, ale nikt nie zwraca uwagi na postawione przez policję barierki. Trzeba tylko uważać by nie z sunąć się ze skarpy. Wg. mojej skromnej opinii jest o najlepsza plaża na wyspie.

Puerto de la Cruz

Na koniec opiszę miasteczko, w którym mieszkaliśmy. Perła północnej Teneryfy. Miasto leży na zboczu przez wszędzie jest pod górkę, ale przypomniało mi to miłe studenckie czasy w Portugalii. Jest tu mniej hoteli, mniej plaż oraz panują tutaj niższe temperatury niż na południu. W związku z tym jest tu też mniej turystów.

Duża część turystów przyjeżdża tutaj tylko do mieszczącego się w mieście Zoo Loro Parque.

Plaże Playa Jardin i Maria Jimenez zachęcają do korzystania z kąpieli słonecznych czarnym wulkanicznym piaskiem, podczas gdy na plaży Martianez panują dobre warunki do surfingu

Inne miejsca i atrakcje dostępne na Teneryfie

Poniższych atrakcji nie udało nam się zobaczyć lub ich nie planowaliśmy. Warto jednak je wymienić i wiedzieć o ich istnieniu.

La Gomera

Jedna z mniejszych wysp archipelagu. Znajduje się obok Teneryfy i widać ją z zachodniego wybrzeża. Ma zupełnie inny mikroklimat niż sąsiednia wyspa. Jeśli masz 1 dodatkowy dzień, jedź śmiało.

Punta de Teno

Zachodni półwysep i najdalej wysunięty punkt Teneryfy w kierunku zachodnim. Niestety ostatnio droga prowadząca do niego jest zamykana w ciągu dnia i jedyną opcją dotarcia na cypel jest autobus.

Pargue del Drago / Drago Milenario

Pargue del Drago to park, w którym można oglądać jedno z najstarszych drzew na teneryfie: Drago Milenario (Tysiącletnie Smocze Drzewo). Jego wiek szacuje się na około 500-600 lat. Park znajduje się na północy wyspy, w miejscowości Icod de los Vinos. Bilet wstępu kosztuje 5 EUR.

Siam Park i Loro Parque

Siam Park to jeden z najlepszych parków rozrywki wodnej na świecie. Znajduje się w Costa Adeje na południu wyspy.

Loro Parque to Zoo należące do samej firmy co Siam Park. (Nie)Sławne z powodu traktowania zwierząt, którymi się opiekują. Orki, które tam się znajdują nie raz atakowały swoich opiekunów, a jeden z nich zginął podczas świątecznego występu w 2009 roku. Zoo znajduje się w Puerto de la Cruz.

Czy na Teneryfie można latać dronem?

Na Teneryfie obowiązują hiszpańskie regulacje na ten temat. Używanie w małych dronów w celach NIEKOMERCYJNYCH jest dozwolone bez uzyskania licencji czy uprawnień. Jest kilka głównych reguł których trzeba przestrzegać:

• Lot może odbywać się tylko w zasięgu wzroku (maksymalnie 500m od operatora)
  • Maksymalna wysokość na jaką można się wznieść to 120m
  • Zakaz latania nad budynkami i skupiskami ludzi
  • Zakaz lotów w pobliżu lotnisk
  • Zakaz lotów w nocy
  • Zakaz lotów nad plażami i parkami narodowymi.

Z tego wynika, że niestety w okolicy najciekawszych miejsc na wyspie latać nie można. Za złamanie zakazu w parku narodowym Teide można zapłacić 1000 EUR mandatu.

Wiecej sprzetu niz talentu

Koszty

Bilety lotnicze, hotel ze śniadaniami (7 nocy), transfery lotniskowe3170 zł
Samochód Abarth 124 Spider (6 dni)220 EUR
Paliwo do samochodu67,50 EUR
Nurkowanie175 EUR
Wydatki na miejscu: wyżywienie, pamiątki, rozrywkaokoło 1640 zł

Łącznie za tygodniowy wyjazd dla 2 osób na Teneryfę zapłaciliśmy około 6800zł (1585EUR)

Inne Podróże

Szukasz inspiracji na city-break w innym kraju? Zobacz moją listę weekendowych wyjazdów.

Zobacz również inne moje relacje z dalszych i bliższych podróży. Link

Author

Cześć, nazywam się Łukasz i tworzę ten Blog Podróżniczy. Jest mi niezwykle miło Cię gościć. Jestem Cyfrowym Nomadem (Digital Nomad) czyli programistą i podróżnikiem w jednym. Mój zawód pozwala mi pojechać na drugi koniec świata i na co dzień tworzyć soft jako Full stack .NET Developer, a w weekend odwiedzać nowe miejsca i kraje. Mam nadzieję, że spodoba Ci się to co tutaj robię i będzie to przydatne. Po więcej informacji zapraszam do zakładki "O mnie".